ایران جی ام جی علت خشک شدن ناگهانی درخت بادام - ایران جی ام جی

درخت بادام نیز مانند هر گیاه و درخت دیگر آب و مواد غذایی را از ریشه گرفته و با کسب نور خورشید شروع به غذاسازی کرده و از این طریق رشد و باردهی خود را تضمین می­کند، هر عاملی که مانع از این فرآیند طبیعی شود می­تواند منجر به خشک شدن ناگهانی و یا تدریجی درخت بادام شود، در این مقاله عوامل خشک شدن تدریجی و ناگهانی درخت بادام را بررسی می­کنیم.

خشک شدن تدریجی درخت بادام

برخی از موارد درخت بادام به تدریج و بر اثر یک یا چند عامل محیطی و غیر محیطی ضعیف شده و زمانی که دیگر تاب ادامه­ی حیات نداشته باشد درخت خشک می­شود، خشک شدن تدریجی درخت بادام را نباید با خشک شدن ناگهانی درخت بادام اشتباه بگیرید، این که شما از وضعیت سلامت درخت بادام خود غافل بودید و ناگهان متوجه خشک شدن درخت بادام شدید دلیل بر این نیست که بگویید درخت بادام ناگهان خشک شده است.

درختانی که بنا به دلایلی به صورت تدریجی ضعیف و در نهایت خشک می­شوند در طی چند سال علائم کاهش رشد، زردی و کم برگ و باری را نشان داده و باردهی این درختان به مرور کاهش پیدا می­کند، برخی از آفات و بیماری­ها روی درخت بادام این علائم را ایجاد می­کنند اما در بسیاری از موارد این آفات و بیماری­ها ترجیح می­دهند درخت بادام زنده بماند.

با وجود اینکه این آفات و بیماری­ها ترجیح می­دهند درخت زنده بماند و موجب مرگ درخت نمی­شوند اما عدم رسیدگی به موقع به تغذیه و آبیاری درختان مزید بر علت شده و پس از چند سال ضعف شاهد خشک شدن درخت خود خواهید بود، در ادامه بر خی از مهم­ترین دلایل خشک شدن تدریجی درختان بادام را مورد بررسی قرار می­دهیم.

آفات موثر در خشک شدن تدریجی درخت بادام

آفات مهمی که می­توانند سبب ضعف و خشک شدن بخشی از درخت بادام شوند در ادامه معرفی می­شوند:

  • آفات چوبخوار و پوست خوار: آفات چوبخوار و پوست خوار با قطع سیستم آوندی سبب ایجاد اختلال در فرآیند تبادل آب و مواد غذایی می­شوند اما خشک شدن و ضعیف شدن درخت بستگی به ضعف تغذیه و آبیاری درخت و همچنین شدت خسارت و جمعیت آفت دارد و این آفات در بدترین شرایط نیز سبب خشک شدن ناگهانی درخت سالم و شاداب نمی­شوند.
  • آفت کرم سفید ریشه: این آفت نیز از ریشه­ی درخت تغذیه می­کند و طی سه سال طول نسلی که دارد از ریشه­های موئین شروع کرده و به تدریج که بزرگ می­شود از ریشه­های اصلی تغذیه می­کند و بنابراین به هیچ عنوان خشک شدن درخت به صورت ناگهانی و در سال اول که لاروها کوچک هستند رخ نمی­دهد، درختان ضعیف بسته به تعداد لاروی که از ریشه­ها تغذیه می­کند ممکن است در سال سوم خشک شوند.

بیماری­های موثر در خشک شدن تدریجی درخت بادام

بیماری­های طوقه و ریشه:بیماری­هایی مانند نماتد ریشه گرهی و فیتوفتورای طوقه و ریشه هستند که با ایجاد اختلال در جذب و انتقال مواد غذایی و آب از طریق طوقه و ریشه می­توانند به تدریج سبب کاهش رشد و ایجاد کم برگ و باری شده و در نهایت نیز درختان ضعیف را می­کشند.

لیست کامل آفات و بیماری­های مهم درخت بادام که می­توانند در باغداری­های ضعیف با مدیریت ضعیف ایجاد خشک شدن تدریجی کنند و همچنین اطلاعات تکمیلی در رابطه با آفات و بیماری­های ذکر شده در سایت­های فروش نهال بادام مانند پالیز نهال (www.paliznahal.ir) در دسترس شما قرار دارد، در صورت نیاز می­توانید با مشاوران به صورت رایگان در تماس بوده و مشکلات خود را با ایشان در میان بگذارید.

خشک شدن ناگهانی درخت بادام

حال که می­دانید خشک شدن تدریجی درخت بادام به چه صورت ایجاد می­شود می­توانید فرق خشک شدن تدریجی و ناگهانی درخت بادام را نیز متوجه شوید، خشک شدن ناگهانی درخت معمولا به دو صورت سبز خشکیدگی و یا خشک شدن ناگهانی نهال یا درختی که شاداب بوده است مشاهده می­شود، در ادامه دلایل مهم خشک شدن ناگهانی درخت بادام را مورد بررسی قرار می­دهیم.

بیماری مهم فایتوپلاسمایی عامل اصلی خشک شدن ناگهانی درخت بادام

اولین و مهم­ترین عامل بیماری که سبب خشک شدن ناگهانی درخت بادام می­شود بیماری جاروک و یا جارو جادوگر بادام است که از طریق ناقل زنجره و یا در زمان پیوند زدن درخت بادام از طریق پیوند آلوده به درخت شما انتقال پیدا کرده است.

این بیماری سبب جارویی شدن درخت بادام می­شود و در نهایت با خشک شدن ناگهانی درخت بادام حتی در سنین بالا رو به رو خواهید شد، برای جلوگیری از خشارت این بیماری در درجه­ی اول باید در زمان خرید نهال بادام به گواهی داشتن نهال دقت داشته باشیم.

بیماری جارو جادوگر بادام همچنین با ناقل حشره­ای انتقال پیدا می­کند و بنابراین در صورتی که یک درخت آلوده در باغ باشد و یا حتی باغات مجاور امکان انتقال آن با آفت وجود دارد و بنابراین حذف درخت آلوده و در ثانی کنترل سریع آفات در باغ بادام از اهمیت زیادی برخوردار است.

شرایط نامساعد محیطی دلیل خشک شدن ناگهانی درخت بادام

یکی دیگر از دلایلی که می­تواند منجر به خشک شدن ناگهانی درخت بادام شود شرایط نامساعد محیطی مانند سرما زدگی است، در صورتی که در زمان انتخاب رقم بادام برای کاشت در باغ خود به تناسب شرایط آب و هوایی با خصوصیات آن رقم دقت نکرده باشید ممکن است نهال بادام قدرت تحمل سرما و یا گرمای بیش از اندازه در منطقه­ی شما را نداشته و با رسیدن به اولین زمستان و یا اولین تابستان ناگهان خشک شود.

بنابراین مهمترین نکته در زمان انتخاب رقم بادام تناسب شرایط آب و هوایی منطقه­ی شما با نیاز رقمی است که انتخاب می­کنید، یکی از دلایل اختلاف قیمت نهال بادام همین ویژگی­ها و احتیاجات اقلیمی است، برخی از ارقام بادام مانند نهال بادام آذر خوشه­ای علاوه بر اینکه باردهی بالا و بسیار با کیفیتی دارند به دلیل اینکه قابلیت کاشت در بسیاری از اقلیم­ها را دارند از دسته محبوب­ترین ارقام بادام به شمار می­رود.

کلام آخر

دانستید که دلایل مختلفی هستند که می­توانند سبب خشک شدن درخت بادام شوند اما بسیاری از عواملی که سبب خشک شدن درخت بادام می­شوند خشک شدن را به صورت تدریجی ایجاد کرده و این عدم توجه باغدار به درختان است که منجر به خشک شدن ناگهانی می­شود، بنابراین پس از احداث باغ بادام آن هم به صورت اصولی درختان را به صورت مداوم در نظر داشته باشید و علاوه بر داشتن برنامه­ی منظم و درست آبیاری و کود دهی کوچک­ترین علائم ضعف و یا کاهش رشد را نیز در نظر داشته باشید تا با خشک شدن درختان خود مواجه نشوید.

 

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 176 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 28 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.