ایران جی ام جی درب چوبی ساختمان | معرفی و نکات خرید درب چوبی ساختمان - ایران جی ام جی

درب چوبی ساختمان | معرفی و نکات خرید درب چوبی ساختمان

ورودی هر خانه نقطه کانونی نمای آن خانه است. این نقطه شروع همه چیزهایی است که در داخل خانه اتفاق می‌افتد، بنابراین یکی از متریال‌های مورد تقاضا برای انواع درب‌ها چوب است. جای تعجب هم نیست زیرا چوب احساس گرما، رفاه و امنیت را می‌دهد که وقتی به خانه می‌رسیم فقط به دنبال آن‌ها هستیم. علاوه بر این اضافه کردن یک عنصر طبیعی و دوست داشتنی به خانه، دارای سبک و پیچیدگی بی‌نظیری است، نه تنها کیفیت طراحی خوبی دارد، بلکه ویژگی‌های فنی بسیار خوبی نیز دارد. درب چوبی صداهای خارجی را کاهش می‌دهد و صرفه جویی در انرژی را افزایش می‌دهد. در این مقاله مورد درب چوبی ساختمان و معرفی و نکات خرید درب چوبی ساختمان صحبت خواهیم کرد.

 

چرا درب چوبی را انتخاب کنیم؟

 

درب‌های چوبی جامد یا مهندسی؟ قبل از اینکه به مزایا و معایب درب چوبی ساختمان بپردازیم، توضیح این نکته مفید است که دو نوع اصلی درب چوبی وجود دارد. چوب جامد و چوب مهندسی شده. درب‌های چوبی از یک تکه یا چند تکه چوب ساخته شده‌اند که این تکه‌ها را با اتصالات خاصی به هم می‌چسپانند تا یک درب محکم و بزرگی درست کنند. از روکش‌های مختلفی مانند روکش نفوذ کننده و روکش سطحی برای این درب‌ها استفاده می‌کنند.

روکش نفوذ کننده روی سطح چوب نفوذ می‌کند و تولید درب با این روکش آسان می‌باشد و باعث می‌شود جلوه طبیعی‌تری داشته باشد. این روکش سختی و مقاومت چوب را افزایش می‌دهد. روکش سطحی نسبت به روکش نفوذ کننده زیبایی کمتر و دوام بالاتری دارد. این روکش از چوب در مقابل ساییدگی، خراش خوردگی و رطوبت جلوگیری می‌کند. چوب مهندسی شده دارای یک لایه بیرونی و یک لایه داخلی است. لایه بیرونی از یک قطعه چوب گران‌تر و جذاب‌تر ساخته شده است در حالی که لایه‌های داخلی از انواع چوب‌‌ها تشکیل شده است تا ساختار محکمی ایجاد شود.

 

درب چوبی ساختمان | نکاتی برای خرید درب چوبی ساختمان

درب‌های مهندسی شده را می‌توان با انواع چوب‌ها روکش کرد. تقریبا با هر سبکی در دسترس هستند. این درب به دلیل ساختار پیشرفته‌ای که دارد تاب نمی‌خورد و کارآمدتر است از طرف دیگر تعمیر درب‌های چوبی ساده‌تر است. اما قیمت درب چوبی ساختمان چگونه است، باید بگویم از آنجایی که برای درهای مهندسی شده از مقدار کمتری چوب با کیفیت بالا استفاده می‌کنند، نسبت به درهای چوبی جامد ارزان‌تر هستند. یکی از مهم‌ترین مزایای درب ورودی چوبی زیبایی آن است. سبک سنتی آن می‌تواند جذابیت بیشتری نسبت به سایر مصالح برای خانه شما فراهم کند. درهای چوبی به عنوان یک مصالح ساختمانی طبیعی، طرح‌های بسیار زیادی نسبت به همتایان خود دارند.

این درها حس سنتی را به خانه شما می‌بخشند و فوق‌العاده قوی هستند. پیشرفت در طراحی و ساخت آن‌ها در طول صدها سال ساخت به این معنی است که می‌توانند از برخی همتایان خود دوام بیاورند. آنها یکی از معدود مصالحی هستند که می‌توان تعمیر کرد. زیرا چوب چکش خوار است و کار با آن آسان است. این درب‌ها عایق فوق‌العاده‌ای دارند به این معنی که گرما در داخل خانه را نگه می‌دارند و سر و صدا نه داخل و نه خارج خانه می‌شود.

نقطه ضعف این درها قیمت بالای آن‌ها است، چون درهای لوکسی در بازار هستند، قیمت بالاتری نسبت به درهای ساخته شده از مواد ارزان دارند. این درها به دفعات کمتری نیاز به تعویض و تعمیر دارند، چون از کیفیت بالایی بر خوردار هستند. چوب ماهون به دلیل نقش جالب و رنگ قهوه‌ای مایل به قرمزی که دارد گزینه محبوبی برای بسیاری از صاحبان خانه است. در مقایسه با رقبای خود مانند بلوط از استحکام و دوام بیشتری برخورد دار است. چوب ماهون پر کاربردترین چوب برای درب است.

 

انواع درب چوبی ساختمان بر اساس جنس چوب

درب چوبی ساختمان | انواع درب چوبی بر اساس جنس

برای ساخت در چوبی از انواع مختلف چوب استفاده می‌کنند و هریک از این چوب‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه به بیان توضیحاتی در زمینه جنس چوب می‌پردازیم تا شما هنگام خرید یا حتی فروش درب چوبی دست دوم به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید و مطمئن انتخاب خود را انجام دهید.

 

  • چوب صنوبر: چوب صنوبر نسبت به کاج استحکام بیشتری دارد. این چوب را می‌توان به آسانی رنگ کرد. اما در مقابل نقاط ضعفی هم دارد مثلا مقاومتی در برابر خراش خوردگی ندارد و ممکن است تغییر رنگ دهد و به سمت قرمز متمایل شود.

 

  • چوب گردو: چوب گردو از چوب‌های مقاوم و مستحکم می‌باشد. این چوب بافت بسیار زیبایی دارد. درهایی که از این چوب ساخته می‌شوند از قیمت بالایی برخوردار هستند.

 

  • چوب گیلاس: چوب گیلاس سطح صاف و یکنواختی دارد. درب‌هایی از جنس این چوب ایمنی بالایی در برابر آتش سوزی دارند، اما نگهداری از آن‌ها سخت است و ممکن است در طول زمان نیاز به تعمیر و بازسازی داشته باشند. درهایی که از جنس این چوب ساخته می‌شوند گران قیمت هستند.
  • چوب بامبو: درب‌هایی که در ساخت آن‌ها چوب بامبو به کار رفته است بسیار مقاوم هستند، اما در مقابل رطوبت مقاومت بالایی ندارند و با گذشت زمان ممکن است خراشیده یا رنگ پریده شوند.
  • چوب ساج: این چوب عمر طولانی و طیف رنگی زیادی دارد. درهایی از جنس این چوب سنگین هستند و حمل و نصب آن‌ها دشوار است. همچنین در مقابل تغییرات دمایی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارند.
  • چوب ماهون: این چوب ظاهر بسیار زیبایی دارد، اما به مرور زمان در مقابل رطوبت رنگ آن تیره و متمایل به سیاه می‌شود. چوب ماهون در برابر تغییرات دمایی مقاومت زیادی دارد و عایق خوبی برای انرژی است.
  • چوب افرا: درب‌هایی از جنس این چوب مقاومت بالایی دارند. چوب افرا در اصطلاح نجاری چوب خوش دستی است. این چوب برای جلوگیری از لکه خوردگی باید سیلر بخورد.
  • چوب بلوط: درب‌هایی از جنس این چوب استحکام بالایی دارند و از قیمت مناسبی برخوردار هستند. اگر به دنبال چوب ضد آب می‌گردید بلوط بهترین گزینه است.
  • چوب راش: این چوب یکی از پر مصرف‌ترین چوب در ساخت درب چوبی ساختمان می‌باشد. چوب راش مقاومت و استحکام بسیار خوبی دارد.
  • چوب کاج: چوب کاج عایق صوتی و گرمایی خوبی دارد. همچنین قابلیت سیلر و نقاشی خوردن هم دارد. از معایب این چوب مقاومت کم در برابر خراش و ضربه است.

 

نکاتی برای خرید درب چوبی ساختمان

 

درب چوبی ساختمان | نکاتی برای خرید درب چوبی ساختمان

  • اندازه درب: قبل از انتخاب درب باید اندازه ارتفاع، عرض، ضخامت و چهار چوب را به صورت دقیق داشته باشید. کوچکترین اشتباه در اندازه گیری می‌تواند روی کارایی درب و باز و بسته شدن آن اثر منفی بگذارد.
  • جهت باز شدن در: درهای آماده در بازار یا راست باز شو یا چپ باز شو هستند. شما متناسب با نیازتان می‌توانید در را تهیه کنید.
  • قفل و یراق آلات: قبل از خرید در باید اطمینان پیدا کنید که قفل و یراق آلات نصب شده روی در متناسب با نیاز شما است یا خیر. بعضی از درها فقط با قفل و یراق آلات مخصوص تجهیز می‌شوند.
  • جنس روکش: درب باید روکش داشته باشد تا از آن در مقابل عوامل محیط محافظت کند. همچنین روکش هم باید کیفیت لازم را داشته باشد بعد از یک مدت کنده نشود.
  • طرح بدنه: دربی را انتخاب کنید که از استاندارد ایمنی بالایی برخوردار باشد، علاوه بر کیفیت زیبایی چشمیگری هم داشته باشد.
  • گارانتی: بعضی از درب‌ها به علت ساختار پیچیده و قیمت بالایی که دارند باید ضمانت نامه کیفیت داشته باشند. با وجود ضمانت نامه شما می‌توانید مطمئن خرید کنید.

 

سخن پایانی

همانطور می‌دانید درب‌های مختلفی  با انواع چوب و روکش‌های متفاوت در بازار وجود دارند و همچنان تولید هم می‌شوند. هر درب کیفیت و ویژگی‌های خاص خود را دارد. امیدوارم با خواندن مقاله بالا بتوانید بهترین انتخاب را در خرید درب خود انجام دهید. ممنون که ما را همراهی کردید. لطفا نظرات خود را با ما به اشترک بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 169 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 25 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.