ایران جی ام جی تحلیل دلفی دیجیتال: بیت کوین شروع به تکرار روند قیمتی بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ کرده است - ایران جی ام جی

گزارش اخیر دلفی دیجیتال به بررسی ارتباط میان چرخه ۴ساله قیمت بیت کوین و روندهای اقصاد کلان می‌پردازد. به گفته این شرکت تحقیقاتی، عملکرد کنونی قیمت بیت کوین و ساختار بازار ارزهای دیجیتال در حال تکرار الگویی هستند که پیش از شروع بازار صعودی در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم.

به گزارش کوین تلگراف، تحلیلگران دلفی دیجیتال عقیده دارند که تراکم کنونی روند قیمت در محدوده ۳۰٬۰۰۰ دلاری در کنار شاخص‌های که به رسیدن بیت کوین به بالاترین سطح تاریخی خود تا سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کنند، مشابه روندی است که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ شاهد آن بودیم.

تأثیر چرخه اقتصادی بر عملکرد بیت کوین

بررسی تأثیر چرخه اقتصادی بر عملکرد بیت کوین در تحلیل دلفی دیجیتال، توجه را به ماهیت چرخه‌ای بازار ارزهای دیجیتال جلب می‌کند. این چرخه‌ای‌بودن به‌واسطه تکرارپذیری زمان میان اوج تا کف قیمت، دوره‌های بهبود قیمت تا اوج چرخه‌های قبلی و زمان‌بندی افزایش قیمت برای رسیدن به اوج در چرخه‌های جدید قابل مشاهده است. دلفی با استفاده از بیت کوین به‌عنوان یک معیار سنجش، طرح کلی چرخه بازار ارزهای دیجیتال را تشریح می‌کند.

تحلیل دلفی دیجیتال: بیت کوین شروع به تکرار روند قیمتی بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ کرده است
نمودار لگاریتمی قیمت بیت کوین نشان‌دهنده چرخه‌های ۴ ساله است

این چرخه‌های ۴ساله شامل رسیدن بیت‌کوین سطح قیمتی جدید، کاهش حدود ۸۰درصدی ارزش و سپس رسیدن به کف قیمت حدود یک سال بعد است. این چرخه با روند ۲ساله افزایش قیمت و رسیدن به بالاترین سطح قبلی و درنهایت افزایش قیمت در سال آخر دنبال می‌شود که منجر به رسیدن به یک رکورد جدید خواهد شد.

این گزارش همچین به هم‌بستگی شگفت‌انگیز میان اوج‌های قیمتی بیت کوین و تغییرات چرخه کسب‌وکار اشاره می‌کند توسط شاخص تولید آی‌اس‌ام (ISM Manufacturing Index) اندازه‌گیری می‌شود.

تحلیل دلفی دیجیتال: بیت کوین شروع به تکرار روند قیمتی بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ کرده است
نمودار عملکرد سالانه بیت کوین/دلار (نارنجی) و شاخص آی‌اس‌ام آمریکا (سفید) نسبت به مدت مشابه سال گذشته

در طی زمانی که قیمت بیت کوین، تعداد آدرس‌های فعال، حجم معاملات و کارمزدها به بالاترین حد خود می‌رسند، این شاخص نیز اغلب تا اوج خود افزایش می‌یابد. از سوی دیگر با بهبود چرخه کسب‌وکار، سطح فعالیت در شبکه نیز افزایش می‌یابد.

این گزارش بر نقش هاوینگ بیت کوین در این چرخه‌ها تأکید می‌کند. دو هاوینگ آخر حدود ۱۸ ماه پس از رسیدن قیمت بیت کوین به کف و تقریباً ۷ ماه پیش از ثبت رکود قیمتی جدید اتفاق افتاده‌اند. بر اساس این الگوی تاریخی بیت کوین تا ۳ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ شاهد یک اوج قیمتی جدید خواهد بود که با زمان هاوینگ بعدی نیز هماهنگی دارد.

بیت کوین شروع به تکرار روند قیمتی بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ کرده است

این گزارش همچنین حاکی از آن است که روند کنونی بازار شباهت بسیار زیادی به دوره بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ دارد. هم‌سویی رفتار بازار با شاخص‌های اقتصادی و روندهای تاریخی نشان می‌دهد که مرحله کنونی شبیه به زمان افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و رشد بالقوه است؛ درست همان‌طور که در دوره پیشین تجربه کردیم.

دلفی دیجیتال خاطرنشان می‌کند که الگوهای معاملاتی بازار، به ویژه در اس‌اندپی ۵۰۰ شباهت زیادی به روند قیمت بیت کوین در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ دارد. حتی در زمان‌های بی‌ثباتی اقتصادی مانند رکود درآمد، این الگوها ادامه می‌یابند و احساسات بازار را منعکس می‌کنند.

الگوی منسجم چرخه قیمت بیت کوین، هماهنگی آن با تغییرات اقتصادی کلان و هاوینگ قریب‌الوقوع در سال ۲۰۲۴،‌ همگی به از این فرضیه پشتیبانی می‌کنند.

تحلیل دلفی دیجیتال: بیت کوین شروع به تکرار روند قیمتی بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ کرده است
مقایسه روند کنونی شاخص آی‌اس‌ام (نارنجی) با چرخه ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ (سفید)

این گزارش همچنین به شباهت میان چشم‌اندازه منفی رشد اقتصاد جهانی در طول سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ و دوره اخیر در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ اشاره می‌کند. عواملی مانند تغییرات چرخه نقدینگی جهانی و قدرت دلار آمریکا که بازتاب رویدادهای گذشته است.

دلفی دیجیتال خاطرنشان می‌کند که عملکرد طلا تحت تأثیر نگرانی‌های کاهش ارزش پول در آن زمان، چگونه با دوره کنونی شباهت‌های قابل‌توجهی دارد. این تشابهات این استدلال را تقویت می‌کند که شرایط اقتصاد کلان از مسیری آشنا پیروی می‌کند.

تحلیل دلفی دیجیتال: بیت کوین شروع به تکرار روند قیمتی بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ کرده است
نمودار لگاریتمی قیمت کنونی طلا (نارنجی) در مقایسه با چرخه ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ (سفید)

چشم‌انداز احتمالاً خوش‌بینانه بازار ارزهای دیجیتال

این گزارش شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌کند که الگوی دوره‌ای بازار ارزهای دیجیتال بازتابی از تغییرات اقتصادی گسترده‌تر است.  پیش‌بینی دلفی رسیدن قیمت بیت کوین به یک اوج تاریخی جدید در تا ۳ماه چهارم سال ۲۰۲۴، از نظر تاریخی با الگوهای هاوینگ هم‌سو است. این تکرارپذیری در طول زمان، در کنار شاخص‌هایی مانند آی‌اس‌ام و انتظار از شروع مجدد چرخه‌های نقدینگی، ایده تکرار چرخه‌ای مشابه آن‌چه در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ رخ داده را تقویت می‌کند.

هاوینگ آینده بیت کوین در سال ۲۰۲۴ نیز به پیش‌بینی ایجاد بازار صعودی احتمالی تا ۳ماهه چهام همان سال اعتبار بیشتری می‌دهد. در حالی که این گزارش بدون ریسک و ایراد نیست، چشم‌اندازی کلی بازار طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده، باتوجه به افزایش کاتالیزورها و سابقه تاریخی امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 20 views بار دسته بندی : گزارش و تحلیل تاريخ : 21 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.