ایران جی ام جی آیا کاهش قابل‌توجه موجودی بیت کوین در صرافی‌ها سیگنالی صعودی برای بازار است؟ - ایران جی ام جی

موجودی بیت کوین صرافی‌ها در ۷ شهریور به پایین‌ترین سطح خود از ژانویه ۲۰۱۸ (دی ۱۳۹۶) رسید. درحالی‌که عوامل مختلفی می‌توانند زمینه‌ساز چنین حرکتی باشند، تحلیلگران آن‌چین اغلب این تغییر را به‌‌عنوان یک سیگنال صعودی تفسیر می‌کنند. با درنظرگرفتن درستی این فرض، این سؤال مطرح می‌شود که پس چه چیزی باعث ناتوانی بیت کوین برای عبور از سطح ۳۱٬۰۰۰ دلاری شده است؟

به گزارش کوین تلگراف، چشم‌انداز کاهش موجودی بیت کوین در صرافی های متمرکز بر این ایده استوار است که معامله‌گران در نتیجه احساسات صعودی، سکه‌های خود را از صرافی‌ها برداشت می‌کنند. این مسئله معمولاً با حرکت به سمت استراتژی نگهداری بیت کوین برای بلندمدت در کیف پول‌‌های غیرامانی همراه است. 

اگرچه این فرضیه‌ها فاقد شواهد قطعی هستند، تداوم آن‌ها احتمالاً از تکرار این الگوی رفتاری در گذشته ناشی می‌شود. یافتن دلیلی مشخص برای این الگوهای رفتاری، صرف نظر از فراوانی وقوع چنین اتفاقاتی، اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار خواهد. توجه داشته باشید درحالی‌که خرید بیت کوین در صرافی‌ها احتمالاً مستلزم واریز ارز فیات از قبل است، عکس این موضوع لزوماً صادق نخواهد بود.

داده‌ها نشان‌دهنده هم‌بستگی شاخص‌های ‌آن‌چین و عملکرد قیمت بیت‌کوین نیستند

بررسی داده‌های تراکنش‌های بلاک چین نشان‌دهنده کاهش مستمر واریز بیت کوین در صرافی‌ها از اواسط ماه مه (اواخر اردیبهشت) است. در همین حال، رفتار قیمت بیت کوین نیز بیانگر شروع روندی صعودی نیست. البته به استثنای یک موج صعودی کوتاه در اواسط ژوئن (خرداد) که با ارائه درخواست بلک‌راک برای راه‌اندازی یک ETF اسپات بیت کوین هم‌زمان بود.

آیا کاهش قابل‌توجه موجودی بیت کوین در صرافی‌ها سیگنالی صعودی برای بازار است؟
نمودار تجمیعی خالص تغییرات موجودی بیت کوین در صرافی‌ها

نکته جالب اینجاست که هم‌زمان با افزایش ۳۰درصدی قیمت در بازه ۱۲ تا ۱۹ مارس (۲۱ تا ۲۸ اسفند)، شاهد افزایش سپرده‌گذاری بیت کوین در صرافی‌ها بودیم که برخلاف پیش‌بینی‌های مبنی بر‌ تحلیل‌ آن‌چین بود. باوجود این تناقض، تحلیلگران اندکی به بررسی ایرادات این دست از داستان‌های ساختگی در تحلیل بازار پرداخته‌اند. شاید به این دلیل که به‌سادگی می‌توان تشدید روند واریز به صرافی‌ها را به افزایش تمایل برای فروش نسبت داد.

مطمئناً، همه اندیکاتورها گاه درچار خطا می‌شوند و تکیه بر تحلیل آن‌چین برای دیکته‌کردن روندهای بازار کاری عاقلانه نیست. با این حال، این تصور که برداشت بیت کوین از صرافی‌ها عمدتاً باهدف انتقال این دارایی‌ها به کیف پول‌های سرد انجام می‌شود نیز فاقد مبنایی اساسی است و عمدتاً به‌عنوان یک گزاره فرضی در نظر گرفته می‌شود. برای نمونه، سه دلیل احتمالی وجود دارد که دلیل افت روند سپرده‌گذاری در صرافی‌ها را توضیح می‌دهد که با کاهش قصد معامله‌گران برای فروش کوتاه‌مدت ارتباطی ندارد.

حرکت سرمایه‌گذاران بیت کوین به سمت راه‌حل‌های غیرامانی

مهمترین توضیح برای برداشت بیت کوین از صرافی ها که لزوماً نشان‌دهنده کاهش فشار فروش در کوتاه‌مدت نیست، اعتماد روزافزون به راه‌حل‌های نگهداری غیرامانی است. این بدان معناست که این سکه‌ها ممکن است در گذشته خریداری شده باشند و مالک اخیراً تنها آن را جابه‌جا کرده است. ورشکستگی شرکت‌های معتبری مانند «پرایم‌تراست»، آن هم به‌دلیل کسری در وجوه مشتریان، بسیاری از سرمایه‌گذاران را غافل‌گیر کرد. علاوه بر این، در ماه ژوئن (خرداد) مبلغ قابل‌توجه ۳۵میلیون دلار از دارایی‌های کاربران اتمیک ولت به سرقت رفت. بی‌اعتمادی به راه‌حل‌های حضانتی نگهداری ارزهای دیجیتال می‌تواند نشان‌دهنده رویکرد محتاطانه سرمایه‌گذارن پیش از شروع برداشت از صرافی‌ها باشد.

ازدست‌رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به صرافی‌ها متمرکز

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) علیه صرافی بایننس به اتهام عرضه اوراق بهادار ثبت‌نشده شکایت کرد. تنها یک روز پس از شکایت از بایننس، این آژانس با این ادعا از کوین‌بیس شکایت کرد که برخی از آلت کوین‌های فهرست‌شده در این صرافی اوراق بهادار هستند. علاوه بر این، گزارش «سمافور» در ۲ اوت (۱۱ مرداد) نشان داد که مقامات وزارت دادگستری ایالات متحده نسبت به این مسئله ابزار نگرانی کردند که اعلام جرم علیه بایننس می‌تواند منجر به سقوط این صرافی شود؛ مانند سقوط صرافی FTX در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱).  این تشدید فشارهای نظارتی می‌تواند بر تصمیم کاربران برای خروج دارایی‌هایشان از صرافی ها، صرف‌نظر از قصد فروش آن‌ها، تأثیر گذاشته باشد. در نتیجه، برداشت‌ها بیت کوین از صرافی‌ها می‌تواند به نوسانات قیمت ارتباطی نداشته باشد.

کاهش علاقه خریداران می‌تواند روند را متعادل کند

حتی اگر فرض کنیم که بیشتر بیت کوین‌های خارج‌شده از صرافی‌ها واقعاً به سمت کیف پول‌های سرد می‌‌رود، به به این معنی که سرمایه‌گذاران تمایل کمتری برای فروش در کوتاه‌مدت دارند، یعنی بخش تقاضا با مشکلات خاص خود مواجه شده است. برای نمونه، میزان جست‌وجوی کلمه «buy Bitcoin» در گوگل ترندز توانسته از ۵۰درصد اوج دو سال قبل خود فراتر برود. 

آیا کاهش قابل‌توجه موجودی بیت کوین در صرافی‌ها سیگنالی صعودی برای بازار است؟
میزان جست‌وجوی کلمه «buy Bitcoin» در گوگل ترندز

به‌طور مشابه، حجم معاملات اسپات بیت کوین در ماه اوت (مرداد) به‌طور متوسط ​​۷میلیارد دلار در روز بوده که برابر با کمتر از نصف حجم معاملات در بازه ژانویه تا مارس (دی تا اسفند) است.

آیا کاهش قابل‌توجه موجودی بیت کوین در صرافی‌ها سیگنالی صعودی برای بازار است؟
نمودار روزانه حجم تعدیل‌شده معاملات بیت کوین

در نتیجه، داده‌ها بر کاهش علاقه خریداران تأکید می‌کنند که به‌نوبۀ خود به معنی نبود حرکت صعودی در روند قیمت بیت کوین است. این روند موازی با کاهش تعداد سکه‌های واریزی به صرافی‌ها هم‌خوانی دارد. در نتیجه، باوجود کاهش افت موجودی بیت کوین در صرافی‌ها به سطوحی که آخرین بار در سال ۲۰۱۸ شاهد آن بودیم، به‌دلیل کاهش حجم معاملات، تأثیر برهم‌خوردن تعادل عرضه و تقاضا بر قیمت ناچیز است.

در نهایت، درحالیکه داده‌های آن‌چین ممکن است نشان‌دهنده تغییر استراتژی سرمایه‌گذاران به سمت نگهداری سکه‌ها برای بلندمدت باشد، اما این دیدگاه از نظر پویایی قیمت، پشتوانه کمی دارد؛ زیرا این روند می‌تواند منعکس‌کننده بی‌میلی گسترده برای معامله بیت کوین باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 2 views بار دسته بندی : گزارش و تحلیل تاريخ : 26 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.