ایران جی ام جی مشهورترین پیام‌های مخفی در بلاک چین بیت کوین - ایران جی ام جی

بلاک چین بیت کوین پر است از پیام‌های مخفی‌شده از پیشنهاد ازدواج گرفته تا دعا و نیایش. برخی از آنها اما از بقیه جالب‌تر هستند و نمی‌توان فراموششان کرد.

ماینرهای بیت کوین می‌توانند پس از ساخت یک بلاک پیام خاص خود را در آن ثبت کنند تا برای همیشه در بلاک چین بیت کوین جاودانه بماند و به این ترتیب بلاک چین بیت کوین مجموعه گسترده‌ای از پیام‌ها را در خود جای داده است. این پیام‌ها که برخی از آنها داده‌هایی درباره رویدادهای مهم را در خود دارد، تا ابد حفظ خواهند شد.

در نتیجه، بلاک چین بیت کوین به مجموعه‌ای بزرگ از همه نوع پیام پنهان‌شده، از پشتیبانی از تغییرات پروتکلی از سوی استخراج‌کنندگان تا سرخط روزنامه‌ها، توهین به مقدسات، هنر، موسیقی و فیلم، ثبت ازدواج، آگهی فوت و تولد فرزندان تبدیل شده است.

این سوءاستفاده نوآورانه از خلاقانه‌ترین پروتکل تراکنش در زمان ما قطعاً یک مجموعه فرهنگی منحصربه‌فرد برای تاریخ‌نگاران آینده فراهم کرده است. حتی اگر بیت کوین از بین برود، صدها هزار نسخه از بلاک چین باقی خواهد ماند. این پیام‌ها احتمالاً تا زمانی که بشریت هست، باقی خواهد ماند. وب‌سایت دیکریپت در مقاله‌ای به ۵ مورد از مهم‌ترین و جالب‌ترین پیام‌های ثبت‌شده در بلاک چین بیت کوین اشاره کرده است که در ادامه آنها را می‌خوانید.

۱. سرخط روزنامه تایمز در اولین بلاک

مشهورترین پیام‌های مخفی در بلاک چین بیت کوین

مشهورترین پیام بیت کوین در اولین بلاک بیت کوین یا همان جنسیس بلاک (=بلوک پیدایش) ذخیره شده است. این پیام را سازنده گمنام این پروتکل، ساتوشی ناکاموتو، ایجاد کرده و تیتر صفحه اول روزنامه تایمز روز سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ را در خود جای داده است: «رئیس خزانه‌داری [انگلستان] در آستانه‌ی اهدای دومین کمک مالی به بانک‌ها است.»

این سرخط به کمک‌های بانکی بریتانیا پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ اشاره دارد که ناکاموتو از آن برای جلب توجهات به ارز جدید همتابه‌همتای خود استفاده کرد و امیدوار بود روزی جایگزین نظام پولی معیوب کنونی شود.

۲. پیام هاوینگ سال ۲۰۲۰ بیت کوین

مشهورترین پیام‌های مخفی در بلاک چین بیت کوین

بیت کوین هر چهار سال یکبار (هر ۲۰۰,۰۰۰ بلاک) به‌صورت ناگهانی پاداش استخراج بلاک را به نصف کاهش می‌دهد. به این رویداد هاوینگ (Halving) می‌گویند. این کار براساس قواعد موجود در کدهای بیت کوین انجام می‌شود و طی آن، پاداش استخراج نصف می‌شود و اغلب با رشد قیمت این ارز دیجیتال همراه است. در نتیجه، این مسئله به حادثه‌ای سرنوشت‌ساز برای طرفداران بیت کوین تبدیل شده که آن را با مراسم شمارش معکوس جشن می‌گیرند.

همچنین بخوانید: هاوینگ بیت کوین چیست و چگونه بر قیمت تاثیر می‌گذارد؟

در آخرین هاوینگ در ماه مه ۲۰۲۰ (خرداد ۹۹) در بلاک شماره ۶۲۹,۹۹۹ (یک بلاک مانده به هاوینگ) استخر F2Pool وفاداری خود را به خاستگاه بیت کوین ابراز داشت و بحران مالی جدید را ابدی کرد. آنها سرخطی از روزنامه نیویورک تایمز را به تاریخ ۹ آوریل ۲۰۲۰ در این بلاک جای دادند. این بلاک که با پاداشی معادل ۱۲.۵ بیت کوین استخراج شد، پیام زیر را در خود جای داده بود:

نیویورک تایمز ۹ آوریل ۲۰۲۰، با تزریق ۲.۳ تریلیون دلار، طرح بانک مرکزی آمریکا از بسته کمک مالی سال ۲۰۰۸ هم تجاوز می‌کند

۳. جولیان آسانز: «حالمان خوب است»

در سال ۲۰۱۶ شایعاتی در تارنمای ۸chan مبنی بر مرگ جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، منتشر شد. در میانه نگرانی‌ها از اینکه حساب توییتر ویکی‌لیکس هک شده باشد، این مؤسسه دست به واکنشی غیرعادی زد.

ویکی‌لیکس با استفاده از چندین آدرس بیت کوین که به خودش متعلق بود، چنین پیامی را منتشر کرد: «حالمان خوب است، پست ۸chan جعلی است.»

مشهورترین پیام‌های مخفی در بلاک چین بیت کوین
قراردادن حروف اول آدرس‌ها پشت سر هم یک جمله را می‌سازند.

البته این تنها باری نیست که ویکی‌لیکس از بلاک چین بیت کوین برای پیام دادن استفاده کرده است. به گفته کن شیریف (Ken Shiriff)، پژوهشگر داده، آنها یک فایل ۲.۵ مگابایتی درباره افشای اسناد دیپلماتیک آمریکا در سال ۲۰۱۰ موسوم به «کیبل گیت» را نیز در بلاک چین بیت کوین پنهان کردند. همچنین، یک پیام به مبدع بیت کوین به این شرح: «آزادی بیان و آزادی کسب‌وکار! ممنون ساتوشی!».

۴. بزرگداشت لن ساسامن (Len Sassaman)

پس از مرگ یک رمزنگار به نام لن ساسامن، همکاران او دن کامینسکی (Dan Kaminsky) و تراویس گودسپید (Travis Goodspeed) متن یادبودی برای او در بلاک چین بیت کوین قرار دادند. آن دو که همیشه درباره بیت کوین تردید داشتند، در ژوییه ۲۰۱۱ پس از خودکشی ساسامن چنین پیامی در بیت کوین نوشتند: «لن دوست ما بود، یک نابغه با روحی مهربان… ما این هک احمقانه را به لن تقدیم می‌کنیم، که قطعاً اگر بود از نظرش خنده‌دار بود.»

مشهورترین پیام‌های مخفی در بلاک چین بیت کوین
تصویر لن ساسامن به‌صورت متن در بلاک چین بیت کوین

هنر ASCII مثل تخم‌مرغ محبوب عید پاک است و پیام تبریک کریسمس توسط اچ. کلاسن (H. Classen) از طرفداران بیت کوین که در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۴ منتشر شد، نمونه جالب دیگری از این نوع است.

۵. آیه انجیل برای محافظت از عدد وحش (شماره منحوس)

وقتی بلاک شماره ۶۶۶,۶۶۶ بیت کوین در ژانویه ۲۰۲۱ استخراج شد، ماینر این بلاک ظاهرا به این نتیجه رسید که نیاز به محافظت بیشتری دارد. او آیه‌ای از انجیل را در بلاک قرار داد: «مغلوب بدی مشو، بلکه بدی را با کار نیکو مغلوب‌ کن.»

مشهورترین پیام‌های مخفی در بلاک چین بیت کوین

عدد ۶۶۶,۶۶۶ که عدد وحش نام دارد، با شیطان و ضدمسیح در ارتباط است. این آیه از انجیل که در این بلاک قرار داده شد، براساس تفاسیر موجود، به‌معنای زندگی برای سعادت دیگران، با خود صادق بودن و چیره شدن برای بدی با خوبی است که می‌تواند در مقام تأیید مرامنامه اصلی بیت کوین باشد: یک نظام مالی عادلانه و فراگیر برای همه.

اما این اولین پیام مذهبی نیست که در بلاک چین بیت کوین پنهان شده است. یک استخراج‌کننده به نام Eligius اقدام به پنهان‌کردن نیایش‌های کاتولیک در بیت کوین کرد که بحث و جدل و توهین‌های بسیاری را به دنبال داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 217 views بار دسته بندی : گزارش و تحلیل تاريخ : 11 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها