ایران جی ام جی تأثیر عمومی‌شدن سهام کوین بیس بر آینده بازار ارزهای دیجیتال چه خواهد بود؟ - ایران جی ام جی

ارزش‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری صرافی کوین بیس و عرضه عمومی آن یکی از مهم‌ترین رویدادهایی بود که فعالان ارزهای دیجیتال از ماه‌ها پیش در انتظار آن بودند. حالا و با عرضه سهام این شرکت در بورس، چه اتفاقاتی انتظار بازار ارزهای دیجیتال را می‌کشد و تأثیرات این عرضه بر بازار چگونه است؟

به گزارش کریپتواسلیت، چند روزی است که سهام صرافی ارز دیجیتال کوین بیس در بورس اوراق بهادار نیویورک عرضه شده است. این اقدام به‌عنوان بخشی از برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای عرضه مستقیم سهام این صرافی در بورس انجام گرفته است. این اولین باری است که سهام یک کسب‌وکار مهم حوزه ارزهای دیجیتال عمومی می‌شود.

کوین بیس پیش از عرضه عمومی، توسط تحلیل‌گران و معامله‌گران بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود. بخشی از این ارزش‌گذاری قابل توجه به دلیل حجم معاملات، درآمد و سود سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ این صرافی بود. گفتنی است این صرافی فقط در سال جاری بیش از ۷۵۰ میلیون دلار درآمد داشته است.   

کاربری با نام پامپ (Pomp) در توییتر، متنی در خصوص سیاست رسانه‌ای کوین بیس در ماجرای عرضه عمومی این صرافی به اشتراک گذاشته است:

مهم‌ترین بخش عرضه عمومی سهام کوین بیس این است که تیم این صرافی با رسانه‌های سنتی مصاحبه نکرده‌ و تصمیم گرفته‌اند با سرمایه‌گذاران‌شان ارتباط مستقیم داشته باشند. مستقیم با مردم ارتباط برقرار کن، شما نیازی به ‌طرف ثالثی برای برقراری ارتباط با مردم ندارید.

سهام کوین بیس در بورس اوراق بهادار نزدک عرضه می‌شود. این عرضه از طریق عرضه مستقیم انجام خواهد شد. پیش از عرضه، سهام کوین بیس با قیمتی بیش از ۵۷۷ دلار در بازارهایی نظیر صرافی ارز دیجیتال اف‌تی‌ایکس (FTX) معامله می‌شد. در ادامه نظر چهار نفر از حامیان صنعت ارزهای دیجیتال در خصوص تأثیرات بالقوه عرضه عمومی کوین بیس بر بازار ارزهای دیجیتال ارائه شده است.

اعتباری برای حوزه ارزهای دیجیتال

جان لی (Jun Li)، بنیان‌گذار شرکت اونتولوژی (Ontology)، معتقد است که عرضه عمومی صرافی کوین بیس در بورس، کل بازار بلاک چین را بازآرایی می‌کند، حتی اگر در این حوزه، نقش‌آفرینان بزرگ دیگری از جمله صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز وجود داشته باشند. گفتنی است شرکت اونتولوژی ارائه‌دهنده یک بلاک چین عمومی و با کارایی بالا در زمینه داده و هویت غیرمتمرکز است.

جان لی در این باره می‌گوید:

ما شاهد افزایش فشار بر دولت‌ها برای اعمال سیاست‌ها و مقررات گذاری صنایع ارز دیجیتال و بلاک چین خواهیم بود. ما از این قانون‌گذاری‌ها استقبال خواهیم کرد، چراکه می‌دانیم بدون تعیین مقررات، صنعت به‌طور رسمی شناخته نخواهد شد.

همچنین جان ای دیتون (John E Deaton)، یکی از کاربران توییتر، در خصوص عرضه عمومی کوین بیس نوشته است:

به این موضوع فکر کنید؛ ارزش صرافی کوین بیس در اولین روز معاملات خود احتمالاً از ارزش گلدمن ساکس فراتر خواهد رفت. این باورکردنی نیست.

افراد دیگری نظیر جیسون بلیک (Jason Blick)، مدیرعامل بانک دیجیتال EQIBank، می‌گوید عرضه عمومی کوین بیس، بینش‌هایی کلیدی در مورد نحوه عملکرد صرافی‌های ارز دیجیتال و درآمد آنها به دست می‌دهد. او می‌گوید:

عرضه عمومی صرافی کوین بیس شفافیت مورد نیاز برای سازوکار مالی یک صرافی پیشرو را فراهم خواهد کرد. مدل کسب‌وکاری آن نیز تحت فشار فوق‌العاده‌ای قرار خواهد گرفت.

بلیک همچنین می‌افزاید:

در مدل‌های قیمت‌گذاری RTB، همه صرافی‌های بزرگ، انتظارات سرمایه‌گذاران برای کسب بازده بلند‌مدت قابل توجه، ممکن است به‌سرعت از بین برود؛ زیرا قیمت‌های پایین می‌تواند به فشار مداوم بر حاشیه سود منجر شود.

اریک کامپافر (Eric Kapfhammer)، مدیر عملیات و رئیس گروه سرمایه‌گذاری پلینت کپیتال (Polyient Capital) که از زیرمجموعه‌های شرکت پلینت به‌حساب می‌آید، معتقد است فهرست‌شدن کوین بیس در بورس نزدک اولین پل قانونی بین بازارهای سرمایه سنتی و بازار ارزهای دیجیتال است. گفتنی است پلینت کپیتال گروه سرمایه‌گذاری بازار NFT پلینت گیمز (Polyient Games) است. او در خصوص پیامدهای عرضه عمومی کوین بیس می‌گوید:

ارزیابی من این است که هنگامی که این عرضه عمومی اتفاق بیفتد، ما مطمئناً شاهد ورود بیشتر سرمایه به ارزهای دیجیتال و شرکت‌هایی باشیم که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

او همچنین اضافه می‌کند:

از منظر جریان سرمایه‌گذاری و همچنین گسترش و توسعه خدمات جدید به همراه زیرساخت‌های آن، شما می‌توانید انتظار بلوغ بیشتری در این حوزه را داشته باشید.

حباب؟

در همین حال آمبر گادا (Amber Ghadda)، از بنیان‌گذاران آلیانس بلاک (AllianceBlock)، یک پروتکل بلاک چینی لایه ۲، معتقد است شور و هیجان فعلی در خصوص عرضه عمومی کوین بیس یادآور دو رخداد تاریخی است: بازارهای طلا در قرن گذشته و ارزش‌گذاری‌های بی‌ثبات شرکت‌ها در میان همه بازارها.

پامپ در رابطه با قیمت‌گذاری کوین بیس در توییتر نوشته است:

سهام ۲۵۰ دلاری کوین بیس به این معنی است که این صرافی با کمتر از ۱۰ برابر درآمد سالیانه سه‌ماهه اول خود ارزش‌گذاری شده است. وال‌استریت در آستانه مشاهده این است که چطور شرکت‌های ارز دیجیتال می‌توانند کاری انجام دهند که آنها می‌‌خواستند آن را تصاحب کنند.

آمبر گادا می‌گوید:

چند دهه پیش برخی از سرمایه‌گذاران نمی‌توانستند به طلا دسترسی داشته باشند، زیرا آنها بازار کالا و یا بازار مشتقاتی نداشتند. بنابراین آنها به‌جای آن، بر روی استخراج‌کنندگان طلا سرمایه‌گذاری می‌کردند.

او می‌افزاید:

در حال حاضر نیز سرمایه‌گذاران نهادی و خرد خرید سهام کوین بیس را نوعی سرمایه‌گذاری جایگزین در اتریوم و بیت کوین در نظر می‌گیرند.

گادا همچنین معتقد است که کوین بیس با داشتن نمره ۶۰ در نسبت قیمت به فروش، احتمالاً بیش از حد ارزش‌گذاری شده است. گفتنی است دیگر صرافی‌ها در بورس نزدک از نظر این شاخص بین ۳ تا ۱۵ قرار می‌گیرند. او در این باره می‌گوید:

این دلیل دیگری برای اثبات این نکته است که چارچوب ارزش‌گذاری‌های سنتی دیگر کارایی نداشته و ذوق‌زدگی کنونی که بخشی از آن ناشی از پول هلیکوپتری (بسته‌های محرک اقتصادی فدرال رزرو) است، دوامی ندارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 250 views بار دسته بندی : گزارش و تحلیل تاريخ : 11 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها