ایران جی ام جی آشنایی با دیمیتری بوترین؛ پدرِ پدرِ اتریوم - ایران جی ام جی

احتمالاً شما هم وقتی نام بوترین را می‌شنوید، ناخودآگاه به ویتالیک، جوان نابغه‌ای که اتریوم را خلق کرده است، فکر می‌کنید. اما ویتالیک تنها فرد موفق خانوادهٔ بوترین نیست. دیمیتری بوترین (Dmitry Buterin) همانند پسرش ویتالیک، کارآفرینی باهوش است که می‌خواهد جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند. در ادامه، به کمک مقاله‌ای از وب‌سایت دیکریپت، با دیمیتری بوترین، پدر ویتالیک بوترین، خالق اتریوم آشنا خواهید شد.

اتریوم یک بلاک چین انقلابی است که حالا بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار ارزش دارد. ماهیت غیرمتمرکز، شفاف و مقاوم در برابر سانسور اتریوم، در تناقض جدی با جهانی است که بوترینِ پدر برای تغییر آن تلاش می‌کند.

خانهٔ دیمیتری در تورنتوی کانادا واقع شده است. دیمیتری بوترین دو دختر جوان دارد که خواهران ناتنی ویتالیک به‌حساب می‌آیند. او در این مصاحبه در خصوص میراث روسی خود و رویکرد تربیتی‌اش در رابطه با پسری که اتریوم را خلق کرد توضیح می‌دهد. وی همچنین دیدگاه خود درباره تفاوت روند صعودی ارزهای دیجیتال در سال جاری با سال ۲۰۱۷ که اتریوم به اوج تاریخی خود رسید بیان می‌کند.

ریشه‌های روسی

مردی که مخترع اتریوم را بزرگ کرده است، گرایش‌ها و علایق بی‌شماری دارد؛ از معنویت گرفته تا نرم‌افزار و تربیت فرزند. البته او همواره فعالیت‌های ولادیمیر پوتین را هم زیرنظر دارد. او دیدگاه‌های پرمایه‌ای در خصوص هر یک از این موضوعات دارد. شخصیت توییتری او (با ۱۳ هزار فالوور)، تمایل دارد که گرم، مبهم و سرخوش به نظر برسد، اما نسخهٔ شبکه اجتماعی بوترین، با نسخه واقعی او تفاوت‌های زیادی دارد. در عالم واقع، شخصیت او دارای هسته‌ای قدرتمندتر است.

از چچن تا کانادا؛ داستان زندگی پدر خالق اتریوم
دیمیتری بوترین؛ کارآفرین و سرمایه‌گذار خصوصی

بوترین در سال ۱۹۷۲ در گروزنی، پایتخت چچن و در دامنه‌های جنوبی روسیه متولد شد. در دوران کودکی با در مورد ایده‌های لنینی و کمونیستی هدف بمباران فکری قرار گرفته است. او کمبود وسایل ضروری زندگی، حتی ابتدایی‌ترین چیزها مثل دستمال توالت را تجربه کرده است و فساد و تزویری را که با زندگی مردم در سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در اتحاد جماهیر شوروی پیوند خورده بود تحمل کرده است. با این حال، این تجربه‌های ناخوشایند باعث نشده که علاقه به کشورش را از دست بدهد.

دیمیتری بوترین می‌گوید این نوع بارآمدن و بزرگ‌شدن، از نظر ایدئولوژیکی زمینه گرایش او را به اتریوم فراهم کرده است. او می‌گوید:

ماهیت اتریوم با علاقهٔ عمیق من به ‌صراحت، شفافیت و آزادی مطابقت دارد. به‌دلیل بزرگ‌شدن در اتحاد جماهیر شوروی و درک رژیم استبدادی و ظلم و تعصب آنها، سیستم‌های غیرمتمرکز برای من نوید ساخت یک آیندهٔ بهتر را می‌دهد.

او در توییتر با به اشتراک گذاشتن سه تصویر از شهر گروزنی، نوشت:

من اینجا بزرگ شدم. سپس به آنجا تبدیل شد و سپس آنجا.

از چچن تا کانادا؛ داستان زندگی پدر خالق اتریوم
راست: گروزنی در زمان شوروی سابق. وسط: گروزنی بعد از جنگ‌های دوگانه چچن. چپ: گروزنی فعلی

در گروزنی و در اتحاد جماهیر شوروی بود که با همسایه‌ای دوست‌داشتنی با نام ویتالی (Vitaly) آشنا شد که به او کمک کرد تا علاقه ابتدایی‌اش به الکترونیک را توسعه دهد. در سن ۱۷ سالگی، این کارآفرین و توسعه‌دهندهٔ نرم‌افزار به پایتخت روسیه رفت تا در مؤسسهٔ مهندسی الکترونیک مسکو و در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کند.

پس از فارغ‌التحصیلی با ناتالیا املین (Natalia Ameline)، دانشجوی سایبرنتیک در دانشگاه تحقیق ملی فناوری الکترونیک ازدواج کرد. او به‌عنوان یک مهندس نرم‌افزار و یک مشاور کسب‌وکار در مسکو کار می‌کرد. املین اهل کولومنا (Kolomna)، شهری حومه‌ای در هفتاد مایلی جنوب مسکو بود. در سال ۱۹۹۴ و در همان شهر بود که تنها فرزند مشترک‌شان متولد شد. نام او را ویتالیک گذاشتند. دیمیتری می‌گوید به یاد مردی که در دوران نوجوانی به دانش او در زمینهٔ الکترونیک کمک کرد، نام این پسر را ویتالیک گذاشته‌اند. سپس لبخند خشکی می‌زند و می‌گوید:

ممکن است املین خاطرهٔ بسیار متفاوتی داشته باشد.

دیمیتری بوترین، سه سال پس از تولد پسرش اولین کسب‌وکارش را در زمینهٔ فروش نرم‌افزار مالی و همچنین مشاوره پایه‌گذاری کرد و از آن زمان به‌عنوان یک کارآفرین سریالی مشغول به فعالیت بوده است. او بنیان‌گذار سه کسب‌وکار چند میلیون دلاری بوده است. استارت‌آپ وایلد اپریکات (Wild Apricot) که در حوزهٔ نرم‌افزارهای مدیریتی فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۷ به غول نرم‌افزاری آمریکا شرکت پرسونیفای (Personify) فروخته شد، یکی از این کسب‌وکارها است.

برخلاف اکثر روس‌ها، شرایط کسب‌وکاری بوترین به او اجازهٔ سفر به خارج از کشور (به‌گفتهٔ او دنیای عادی) را می‌داد. وقتی ویتالیک ۶ ساله بود، این خانوادهٔ سه‌نفره برای همیشه از روسیه رفتند. دیمیتری و املین چندی بعد از یکدیگر جدا شدند. هر دوی آنها مؤسسهٔ غیرانتفاعی و آموزشی در حوزه بلاک چین راه‌اندازی کردند. دیمیتری بلاک‌گیکز (BlockGeeks) را تأسیس کرد و املین یکی از بنیان‌گذاران کریپتوچیکس (CryptoChicks) است. بوترین همچنین در چندین استارت‌آپ بلاک چینی مختلف سرمایه‌گذاری کرده و به آنها مشاوره داده است.

از چچن تا کانادا؛ داستان زندگی پدر خالق اتریوم
۲۱سال پیش در چنین روزی ما از روسیه به تورنتو کانادا آمدیم

برادر، پدر و مادرش هم خیلی زود به آنها در کانادا ملحق شدند. دیمیتری بعدها مجدداً ازدواج کرد و به‌گفتهٔ او، ویتالیک اغلب با او زندگی می‌کرده است.

تربیت مخترع اتریوم

بوترین در توییتر در خصوص خطر ناشی از انتقال ضربه‌های روحی و تجربه‌های دردناک والدین به فرزندان مطلبی منتشر کرده است. او در مصاحبه به این نکته اشاره کرد که آسیب‌های روحی او بیش از هر چیز دیگری وجودگرایانه بوده است. او در این‌باره گفت:

آن دسته از داستان‌ها و احساسات پردازش‌نشده، همانند یک ترکش در شما فرو می‌رود. ذهنتان تلاش می‌کند تا شما را از لمس این ترکش محافظت کند.

دیمیتری بوترین می‌گوید که او سعی کرده پسر جوانش را نیز از این آسیب‌ها در امان بدارد. ویتالیک در ابتدا به نظر می‌رسید در یادگیریِ صحبت‌کردن اندکی کند باشد. دیمیتری که یک منتقد سرسخت «تلاش‌های بی‌ملاحظه برای تربیت فرزندان» است، در خصوص تربیت ویتالیک می‌گوید:

شما می‌دانید که بچه‌ها شخصیت شکننده‌ای ندارند، آنها شخصیت منحصربه‌فردی دارند و این ویژگی در آنها به روش‌های مختلفی نمود پیدا می‌کند.

از چچن تا کانادا؛ داستان زندگی پدر خالق اتریوم
ویتالیک بوترین با پدرش در روسیه

به همین ترتیب استعداد ویتالیک در ریاضی، ساخت الگوهای عددی و کار با اکسل خود را نشان داد. حتی قبل از اینکه آنها روسیه را ترک کنند این استعداها کشف شد. ویتالیک در سن ۹ یا ۱۰ سالگی به برنامه‌نویسی بازی‌های ویدئویی مشغول بود.

بزرگترین دارایی اتریوم

ویتالیک بوترین ۱۹ ساله بود که ایده یک پلتفرم محاسباتی غیرمتمرکز با نام اتریوم را ارائه کرد که انقلابی در امور مالی محسوب می‌شد. این پلتفرم میزبان قراردادهای هوشمند است و به‌نوعی پاسخ ویتالیک به محدودیت‌های بیت کوین، که دیمیتری آن را در ۱۷ سالگی، ویتالیک به او معرفی کرده بود، محسوب می‌شود. پلتفرم اتریوم می‌تواند در حوزه‌هایی فراتر از این نیز کارایی داشته باشد و اجرای هر نوع برنامه غیرمتمرکز و مقاوم در برابر سانسور در آن امکان‌پذیر است.

اتریوم دومین ارز دیجیتال محبوب به‌حساب می‌آید و از دو ماه پیش تا کنون حدود ۱۷۵٪ بازدهی داشته که در مقایسه با بازدهی ۹۸ درصدی بیت کوین عملکرد بسیار بهتری است. تحلیل‌گران معتقدند این روند صعودی همچنان ادامه خواهد داشت، اما برای دیمیتری بوترین، «این‌ها صرفاً یک عدد است» هر چند که شاخصی برای نشان دادن پیشرفت‌های مستمر این پلتفرم است. او در این زمینه می‌گوید:

این در حقیقت صرفاً نشانهٔ کوچکی از جامعه و بازارهایی است که در حال شناختن همه چیزهای خارق‌العاده‌ای هستند که اتفاق افتاده و بر روی اتریوم ایجاد می‌شود.

در طی پنج سالی که از راه‌اندازی اتریوم گذشته است، ده‌ها هزار توسعه‌دهنده برنامه‌های خود را بر روی آن ساخته‌اند. اتریوم یک اکوسیستم را پایه‌گذاری کرده است که شامل امور مالی غیرمتمرکز، توکن‌های غیرمثلی (NFT)، توکن‌های اجتماعی و موارد دیگر است، اما دیمیتری بوترین معتقد است که استعداد افرادی که بر روی پلتفرمی که پسرش ساخته فعالیت می‌کنند، بزرگترین دارایی آن است.

او می‌گوید:

من همواره به موفقیت اتریوم کاملاً اعتقاد داشتم، زیرا جنس افرادی را که در آن مشارکت دارند می‌شناسم.

دیمیتری بوترین به‌صورت عملی درگیر پروژه اتریوم نیست، اما نظاره‌گر پیشرفت آن است. او می‌گوید:

اگرچه اکنون حوزه دیفای و اغلب پروژه‌ها و توکن‌های مختلف را دنبال می‌کنم، با این حال تمایل کمتری به انجام تحلیل‌های فنی عمیق دارم. من مجذوب احساسات مردم هستم.

دیمیتری بوترین از برخی پروژه‌ها نظیر Aave، میکردائو (MakerDAO) و سینتتیکس (Synthetix) به‌عنوان انتخاب‌های شخصی خود در حوزه دیفای نام می‌برد.

چرا روند صعودی کنونی متفاوت است؟

این اولین باری نیست که علاقه به اتریوم به اوج می‌رسد. در سال ۲۰۱۷، رویکرد جذب سرمایه از طریق ICO توسط هزاران استارت‌آپ حوزه ارزهای دیجیتال به کار گرفته شد. در دسامبر (آذر) همان سال بود که اتریوم به اوج تاریخی خود یعنی حدود ۱,۴۰۰ دلار رسید.

اما با شروع سال ۲۰۱۸، این ایده که ارزهای دیجیتال یک بلیت طلایی هستند، جای خود را به بلاتکلیفی و سردرگمی دربارهٔ آینده پول دیجیتال داد. بسیاری از شرکت‌هایی که از طریق ICO حمایت شده بودند، شکست خوردند یا کلاهبردار از آب درآمدند و در نتیجه دادخواست‌های زیادی به سمت کمیسیون بورس و اوراق بهادار سرازیر شد. دیمیتری بوترین در این زمینه می‌گوید:

ویتالیک نگرانی‌های زیادی در خصوص رشد دیوانه‌وار ICOها داشت. او همچنین نگرانی زیادی در خصوص همه مسائلی دارد که اتریوم هنوز هم درگیر حل‌کردن آنها است.

در دسامبر سال ۲۰۱۷، ویتالیک بوترین در خصوص رکورد جدید ارزش بازار ارزهای دیجیتال توییتی منتشر کرد و در آن اظهار داشت که موفقیت خیلی راحت به دست آمده است. بوترین در توییت خود چنین نوشته بود:

خب ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال امروز به ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است؛ اما آیا این موفقیت را خودمان به دست آورده‌ایم؟

اما اکنون و پس از گذشت سه سال، دیمیتری بوترین معتقد است اکوسیستم و جامعه اتریوم، شرایط سخت را پشت سر گذاشته است. او در این زمینه می‌‌گوید:

اکنون وقتی نگاهی به ارتباطات و مبادلات متنی‌مان با ویتالیک می‌اندازم، فکر می‌کنم او علی‌رغم همهٔ اتفاقاتی که برای اتریوم افتاده است، بسیار بسیار خوشحال‌تر و مطمئن‌تر از گذشته است.

 پیشرفت مداوم یا همان به‌روزرسانی بزرگ پلتفرم اتریوم که به اتریوم ۲.۰ معروف شده است، یکی از دلایل اصلی این خوش‌بینی‌ است. این به‌روزرسانی، اتریوم را از یک بلاک چین مبتنی بر اثبات کار به بلاک چینی مبتنی بر اثبات سهام تبدیل می‌کند. این تغییر بزرگ مزیتی برای مقیاس‌پذیری آتی و پاسخی بالقوه برای مسئله افزایش کارمزدها خواهد بود.

دیمیتری بوترین در همین رابطه توییتی با چنین مضمونی منتشر کرد:

من در مورد سرمایه‌گذاری چیز زیادی نمی‌دانم و هیچ دانشی در خصوص تحلیل تکنیکال ندارم، اما نمودار سه‌ماهه اتریوم/دلار در حال حاضر نسبت به نمودار سه‌ماهه بیت کوین/دلار برای من زیباتر است.

دیمیتری بوترین معتقد است که اتریوم در مسیر موفقیت قرار دارد، چراکه پروژه‌های مفیدی نظیر Aave و چین‌لینک (Chainlink) بالاخره در حال به ثمر نشستن هستند. او می‌گوید:

ما اکنون پروژه‌های بسیار بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۸ داریم. همهٔ این پروژه‌ها در حال به ثمر نشستن هستند.

البته او در خصوص دیدگاه‌های خوش‌بینانه‌ای که نسبت به اتریوم دارد، تنها نیست. اتریوم لحظات مهمی را سپری می‌کند و با گذشت پیاپی از اوج تاریخی خود، به قیمت ۲,۰۰۰ دلار رسیده است. قیمت اتر در ۶ ماه گذشته به‌طور حیرت‌انگیزی بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

از چچن تا کانادا؛ داستان زندگی پدر خالق اتریوم
دیمیتری بوترین به همراه دخترانش کایتا و میشل که خواهران ناتنی ویتالیک محسوب می‌شوند

در چنین دوره‌ای، پسر ولخرج او، ویتالیک، در سنگاپور به سر می‌برد تا بتواند تا حدودی خود را از نقش رهبری غیررسمی اتریوم رها کند. پدرش در این رابطه می‌گوید:

در آغاز راه‌اندازی اتریوم، او در بسیاری از تحقیقات و رمزنگاری‌ها نقش بسیار پررنگی داشت، اما اکنون در تعداد بسیار کمی از کارها درگیر است، صرفاً به این دلیل که بسیاری از افراد شگفت‌انگیز، باهوش و معرکه در آن مشارکت دارند.

در عوض، ویتالیک زمان بیشتری برای تفکر انتزاعی و فلسفی پیدا کرده است. دیمیتری می‌گوید:

او سرنخ‌ها را در سطحی بالاتر جمع کرده و در سطح سیستم‌ها و نحوهٔ تعامل آنها با جامعه و بشریت به هم، آنها را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

دیمیتری به همین دلیل مخصوصاً به پسرش افتخار می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 275 views بار دسته بندی : گزارش و تحلیل تاريخ : 11 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها