ایران جی ام جی چرا قیمت بایننس کوین در یک ماه ۱۲۰٪ رشد کرد؟ - ایران جی ام جی

قیمت بایننس کوین (Binance Coin) در یک ماه گذشته حدود ۱۲۰ درصد رشد داشته است. در میان دلایل رشد بایننس کوین به راه‌اندازی بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain)، عرضه عمومی سهام صرافی کوین بیس (Coinbase) و رشد کلی آلت کوین‌ها اشاره شده است. کوین دسک در مقاله‌ای به بررسی این گمانه‌زنی‌ها پرداخته است.

چرا عرضه عمومی سهام کوین بیس در بورس نزدک (Nasdaq) اهمیت دارد؟ در بازارهای ارزهای دیجیتال راه دیگری هست؛ می‌توان روی بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان شرط‌بندی کرد.

بایننس کوین یک توکن دیجیتال است که به موفقیت صرافی بایننس پیوند خورده است و داده‌های وب‌سایت کوین گکو (CoinGecko) نشان می‌دهد که این صرافی حجم معاملات آنی بالاتری نسبت به کوین بیس دارد. این توکن در سال جاری میلادی ۱۴ برابر افزایش یافته و ارزش کل بازار آن به ۸۶ میلیارد دلار رسیده است.

جاشوا فرانک (Joshua Frank)، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت داده‌های ارز دیجیتال تای (The TIE)، در مصاحبه‌ای گفت که برخی از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، بایننس کوین (BNB) را به‌عنوان راهی برای کسب سود بیشتری نسبت به خرید بیت کوین (BTC) می‌بینند که رشدی دو برابری آن در سال جاری میلادی در مقایسه با BNB ناچیز است.

فرانک گفت:

صندوق‌ها نمی‌توانند فقط بیت کوین بخرند، زیرا صرفِ خرید بیت کوین برای سرمایه‌گذاران آنها ارزشی نخواهد داشت. بایننس کوین یکی از سکه‌های بزرگ‌تری است که می‌توانند در آن ورود کرده و موقعیت بزرگی در آن ایجاد کنند.

نمودار قیمت بایننس کوین در مقایسه با بیت کوین و اتریوم
نمودار قیمت بایننس کوین در مقایسه با بیت کوین و اتریوم

مسئولان رسانه‌ای بایننس گفتند که دلیل رشد چشمگیر BNB را در سال جاری نمی‌دانند. یک سخنگوی این صرافی اظهار داشت که قیمت بایننس کوین «چیزی نیست که بتوان آن را کنترل کرد».

اما تحلیلگران ارزهای دیجیتال بر این باور هستند که اقدامات اخیر بایننس، ازجمله راه‌اندازی یک شبکه بلاک چین برای رقابت با اتریوم برای کسب سهم از بازار امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، به تقویت چشم‌انداز بایننس کوین کمک کرده است.

توکن‌های بایننس برخلاف سهام کوین بیس، هیچ‌گونه حق مالکیت سهام را برای دارندگان آن دربرندارد. بایننس یک شرکت خصوصی است که هنوز بنیان‌گذار آن چانگپنگ ژائو (Changpeng Zhao) آن را اداره می‌کند.

بایننس کوین به‌عنوان یک «توکن صرافی» شناخته می‌شود که برای پرداخت کارمزد در پلتفرم‌های مختلف معاملاتی بایننس به‌کار می‌رود. گاهی نیز پرداخت‌کنندگان با این توکن مشمول تخفیف می‌شود و حتی به‌عنوان ارز در شبکه‌های بلاک چینی که موردحمایت بایننس هستند، استفاده می‌شود.

کسانی که در این توکن سرمایه‌گذاری می‌کنند، روی عرضه و تقاضای آن معامله می‌کنند که درواقع، شرط بستن روی موفقیت اکوسیستم بایننس است.

ظهور بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین (BSC) یک بلاک چین عمومی کمتر غیرمتمرکز است که رقیبی برای بلاک چین اتریوم به‌حساب می‌آید. این بلاک چین تا به اینجا عملکردی موفق از خود به جا گذاشته است. گزارش دپ ریدار (DappRadar) برای سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ که در اول ماه آوریل منتشر شد، نشان می‌دهد که بایننس اسمارت چین با کارمزد تراکنش ۳۵ برابر ارزان‌تر از اتریوم، در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ در معیار کیف پول‌های انفرادی فعال روزانه از اتریوم پیشی گرفته است.

دپ ریدار در گزارش خود با استناد به داده‌های دیفای استیشن (Defistation) گفته است که ارزش کل قفل‌شده در پروتکل ونوس (Venus)، برترین پروتکل غیرمتمرکز بازار پول در بایننس اسمارت چین، از برخی از محبوب‌ترین پروژه‌های دیفای در اتریوم، ازجمله یونی سواپ (Uniswap) و کامپاند (Compound)، سبقت گرفت.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بایننس اسمارت چین و اتریوم
اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بایننس اسمارت چین و اتریوم

موفقیت بزرگ بایننس اسمارت چین نقش مهمی در رشد سریع بایننس کوین داشته است. به‌گفته نیک مانچینی (Nick Mancini)، تحلیلگر پژوهشی در ترید د چین (Trade The Chain)، BNB به‌عنوان یک «توکن تخفیف» تخفیف‌هایی را برای معامله در صرافی غیرمتمرکز بایننس (Binance DEX) و خود صرافی بایننس ارائه می‌دهد.

فرانک، مدیرعامل تای، در مصاحبه خود همچنین گفت که بسیاری از صندوق‌های پوشش ریسک ارزهای دیجیتال به این نتیجه رسیده‌اند که برای دسترسی به دیفای، بایننس اسمارت چین «راهی بسیار ارزان‌تر و مؤثرتر» است تا به جان خریدن هزینه «گس» (Gas) که روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود.

بایننس کوین به‌عنوان گس برای پرداخت هزینه استقرار دیفای در بایننس اسمارت چین به کار می‌رود.

مانچینی نیز این گمانه‌زنی را مطرح کرد که ارزش کل بازار BNB ممکن است در نهایت از اتر (ETH) که ارز بومی شبکه بلاک چین اتریوم است، پیشی بگیرد. قیمت اتر در سال جاری میلادی سه برابر شده و ارزش بازار آن به بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار رسیده است.

مانچینی گفت:

اگر BNB و اتر با نرخ مشابه رشد کنند، بایننس کوین طی دو تا چهار ماه آینده اتر را پشت سر می‌گذارد.

فصل آلت کوین‌ها

نمی‌توان دراین‌باره که افزایش قیمت بایننس کوین در «فصل آلت کوین‌ها» روی داده است اغراق کرد. فصل آلت کوین‌ها زمانی است که معامله‌گران ارزهای دیجیتال ظاهراً به‌دلیل فروکش کردن رشد بیت کوین، آلت کوین‌ها را تقویت می‌کنند.

شواهد این امر در کاهش اخیر سهم بیت کوین از ارزش کل ارزهای دیجیتال (نرخ سلطه بر بازار) دیده می‌شود که به پایین‌ترین سطح در دو سال گذشته رسیده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری پوشش ریسک ارزهای دیجیتال که سعی در به دست گرفتن بازار دارند نیز ممکن است مجبور به سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌هایی مانند بایننس کوین شده باشند.

مدیران صندوق‌های سرمایه معمولاً یک ساختار کارمزد سالانه «۲ و ۲۰» اعمال می‌کنند؛ این به‌معنای ۲ درصد کارمزد مدیریت ارزش خالص دارایی یک صندوق و ۲۰ درصد کارمزد عملکرد است.

فرانک در این باره گفت از آنجا که راه‌های زیادی برای داشتن بیت کوین با هزینه پایین برای سرمایه‌گذاران وجود دارد، صندوق‌های سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال باید «روش‌های منحصربه‌فردی» برای به دست آوردن سود از بزرگ‌ترین ارز دیجیتال با کارمزدهای کمتر ارائه دهند.

سرریز عرضه سهام کوین بیس

عرضه عمومی سهام کوین بیس ممکن است یکی دیگر از محرک‌های بالقوه رشد بایننس کوین باشد. اگرچه چانگپنگ ژائو گفته است که این شرکت قصد ندارد به سهامی عام تبدیل شود، اما اکوسیستم توکن ممکن است از سفته‌بازی با ارزش کوین بیس سود ببرد.

یک قرارداد پیش از عرضه که در صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) معامله می‌شود، قیمت سهام کوین بیس را در حدود ۶۳۴ دلار تعیین کرده است که به‌معنای ارزش ۱۶۰ میلیارد دلاری این صرافی آمریکایی است.

پیشتر گزارش شده بود که توکن‌های صرافی از سال گذشته رشد بالایی داشته‌اند و گاهی به‌عنوان سهام شرکت‌های صرافی در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شوند. البته صرافی‌ها پردرآمدترین اعضای بازار ارزهای دیجیتال هستند. توکن FTT، متعلق به صرافی اف‌تی‌ایکس، توکن صرافی دیگری است که بر اساس داده‌های مساری (Messari)، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۸۰۰ درصد رشد داشته است.

فرانک گفت:

خرید این توکن‌های صرافی شاید نوعی رویداد «با شایعه بخر، با انتشار خبر بفروش» باشد؛ به شکلی که در آستانه عرضه عمومی سهام کوین بیس همه‌چیز در چند روز آینده در حال رشد خواهد بود.

افزایش پاداش ریسک را نیز افزایش می‌دهد

بدیهی است که با افزایش شدید قیمت بایننس کوین خطرات عمده‌ای نیز بروز می‌کند. از همه مهم‌تر اینکه در صنعت ارزهای دیجیتال که تمرکززدایی یک ارزش است، بایننس بسیار متمرکز است. به‌گفته مانچینی، BNB را بایننس ایجاد کرده و متعلق به این صرافی است و هنوز تیم بایننس مالک بیش از ۸۰ درصد این توکن است.

مانچینی گفت:

این یعنی وقتی نهادهای تنظیم مقررات بیایند، یک مرجع متمرکز برای پاسخ‌گویی وجود دارد. حالا این وضعیت را با اتر مقایسه کنید که کاملاً منبع باز است.

مانچینی تصریح کرد:

این ریسک مرتبط با مقررات می‌تواند مانعی جدی در مقابل فهرست شدن BNB در سایر صرافی‌ها یا کسب مجوز برای گسترش خدمات در قلمرو آمریکا یا اروپا باشد.

رایان واتکینز (Ryan Watkins)، تحلیلگر پژوهشی در مؤسسه مساری، به‌تازگی در یک پیام توییتری از متمرکز بودن بایننس اسمارت چین انتقاد و استدلال کرد که این بلاک چین فقط یک «کپی» از اتریوم است.

او نوشت:

دلیل سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر شدن بایننس اسمارت چین، مقداری نوآوری‌های جادویی فناوری نیست. بلکه جادوی متمرکز بودن است. بایننس اسمارت چین یک فورک از اتریوم با مجموعه اعتبارسنج‌های متمرکز است. همین، چیز دیگری نیست.

فرانک اظهار داشت که با این حال، صندوق‌های پوشش ریسک یا حتی سرمایه‌گذاران متوسط ارزهای دیجیتال شاید دست‌کم در کوتاه‌مدت اهمیتی به این موضوع ندهند.

او همچنین اضافه کرد:

مصرف‌کننده متوسط فقط یک تجربه کاربری خوب می‌خواهد. در همین حال، اگر یک صندوق پوشش ریسک باشید که معامله می‌کند و موقعیت‌های کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند، شما هم خیلی کمتر به ریسک‌ها تمرکززدایی اهمیت می‌دهید.

راهبرد قیمت پایین بایننس کوین هم ممکن است در نهایت باعث از دست رفتن جذبه رقابتی آن شود. مانچینی دراین‌باره بیان داشت:

در نهایت همه به کارمزد تراکنش صفر می‌رسند. اگرچه بایننس کوین در حال حاضر معاملات ارزان‌تری ارائه می‌دهد، اما این مزیت بالاخره از بین خواهد رفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 323 views بار دسته بندی : تحلیل قیمت آلت کوین‌ها تاريخ : 11 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها